Organizowanie i korzystanie z pomocy psychologiczno-pedagogiczna w szkole jest dobrowolne i nieodpłatne. Pomoc uczniom udzielana jest w trakcie bieżącej pracy z nimi w sposób ciągły i stanowiących kompetencji.
Pomocy udzielają nauczyciele, wychowawcy, terapeuci, rehabilitanci oraz specjaliści: psycholodzy, pedagodzy, logopedzi, doradcy zawodowi, surdopedagodzy, tyflopedagodzy, oligofrenopedagodzy.
Organizacja pomocy psychologiczno-pedagogicznej dostosowana jest do realnych potrzeb z uwzględnieniem różnych form pomocy:
Zajęcia rozwijające uzdolnienia
Zajęcia dydaktyczno – wyrównawcze
Zajęcia korekcyjno – kompensacyjne
Zajęcia logopedyczne
Zajęcia socjoterapeutyczne, inne zajęcia o charakterze terapeutycznym
Warsztaty, porady, konsultacje
Działania te mają wspierać uczniów, rodziców i nauczycieli w rozwiązywaniu problemów wychowawczych i dydaktycznych.